Kehalisus * Tantsukunst * Psüühika * Seosed * Potentsiaal * Areng
KOOLITUS
inimestele, kelle soov on erialaste oskuste tõstmine ja eneseareng, teistmoodi olemine iseendaga
Milleks uurida ja kogeda liikumist?
Liikumisteadlane ja -analüütik Waren Lamb on öelnud, et inimese mõtlemine peegeldub liikumises,
mistõttu on enese- ja mõtteprotsesside juhtimise puhul eriti tähtis roll liikumismustrite tundmisel ja kehatööl,
ning eesmärkide saavutamise üheks olulisemaks ressursiks on teadlikkus kehalisusest ning liikumisest.
Ideaalne võimalus võtta aeg maha, et vaadata iseendasse:
liigu, koge, õpi, uuri, nihuta enda liikumise ja teadvuse piire
5 kohtumist * 5 teemat * 5 arengulist sisekaemust
Liikumine hõlmab endas erinevaid komponente – keha ja selle erinevad osad, ruum, vorm ning liigutuste energia (pingutus, kvaliteet, isikupära). Sageli on meil pigem vähe peegeldust või kontrolli iseenda kehalisest väljendusest. Mõnikord me ei julge või ei oska liikuda või väljendada ennast viisil, nagu tahaks. Näiteks pingelistes esinemisolukordades võib äkitsi tekkida tunne, et meie kehakeel on ebaloomulik, väikesed liigutused peegeldavad pigem sisemist pinget, me ei suuda ruumi mõistlikult kasutada või ei lähe vaataja reaktsioon kokku meie sisemise ootusega. Miks mitte ennetada segadust teadliku analüüsi ja valikute loomisega.
Näitlejad töötavad häälega, mis peab suutma edasi anda karakterit või emotsiooni. Usutava karakteri loomiseks peab samas kehaline liikumine toetama hääletööd – suurtest liikumistest minimaalsete žestideni. Hääletöö eeldab karakterile eripärasae viisi kohandamist kõnelemisel, sh sõnade valik, dialekt, emotsionaalne tonaalsus, tämber. Kehaliselt sobib igale häälele eriomane liikumisviis ehk kehakasutus ruumis, liikumise kvaliteet, vorm.
Liikumisfaktor KEHA
Sigmund Freud’i üks vähemtuntud tsitaat kõlab nii – “Ego on esmalt ja ennekõike kehaline ego; mis ei ole pelgalt pindmine üksus, vaid välise peegeldus iseeneses.” (Freud, 1923).
Mina usun, et inimkeha on meie mina füüsiline ilming. Kogu meie elukogemus on kirjutatud meie kehasse ning liikumine ilmutab ennast meie välimuses, valikutes, harjumustes. Me kipume arvama, et me teame ja mõistame maailma ning toimime ja areneme elus tänu oma mõistusele, ja sageli me ei märka keha rolli nendes protsessides. Me võib-olla oleme unustanud mineviku traumad või edukogemused, kuid meie keha mäletab ja annab meile märku läbi erinevate terviseseisundite, liikumismustrite, söömisharjumuste jne.
Liikumisfaktor KEHA uurib keha, selle erinevaid osasid ja nende omavahelist seotust, koordinatsiooni ja tegevusi, kuid ka seda, kust saab liikumine alguse ja kuhu ta kulgeb.
Psüühilisel tasandil kohtub KEHA mõistetega rõõm, kurbus, neurootilisus, teadlikkus, mina ja ise.
Liikumisfaktor RUUM
Neuroteadus on tuletanud meile meelde, et keha ja mõistus kuuluvad kokku, ning füüsise eiramine isikliku ja professionaalse arengu teel võivad blokeerida voolavuse, loovuse ja kujutlusvõime tohutu potenstiaali. Tantsukunsti (üks keerukamaid liikumispraktika vorme) treeningud ja tehnikad pakuvad võimalusi nihutada endast arusaamise viise, mis pole kättesaadavad tavapärasemate, puhtalt kognitiivsete lähenemiste puhul. Mida rohkem uurivad neuroteadlased füüsilist (keha)tarkust kui muutuste allikat, seda kättesaadavamaks muutuvad ka võimalused isiklikuks arenguks. (Inspireeritud Beausoleil ja LeBaron artiklist, 1969)
Liikumiseks on vaja ruumi, ruum annab liikumisele võimaluse.
Märksõnad: teadlikkuse loomine sisemaailmast, suhtlemine välise maailmaga, kinesfäär. Mõtestatud liikumine mitmel tasandil. Kohalolek. Tähelepanu. Inimesel tekib soov orienteeruda, positsioneeruda, leida suhe.
See on liikumisfaktor, mis väljendab vaimsust ja mõtlemist, kohtub hirmu ja vihaga.
Liikumisfaktor VORM
Vorm on seotud kujundite ja kujunemisega. Keha muudab oma vormi, et väljendada oma vajadusi ja tujusid. Vorm on sillaks keha ja ruumi vahel.
Kujundipsühholoogiast on teada, et geomeetrilised mustrid kannavad endas emotsionaalset tähendust või mõju. Näiteks diagonaalsed ja nurgelised kujundid võivad seostuda ähvardusega, samas kui ümaraid ja kurvilisi vorme seostatakse sageli pigem meeldivate emotsioonide ja õnnetundega.
Mida, kuidas ja miks kasutada oma erialases töös vormilisi kujundeid?
Milliseid kujundlikke sõnumeid edastab sinu olemine ja liikumine ja milliseid seoseid see teistele tekitab?
Kas minu visuaalne kontuur vastab minu kavatsusele ja vajadustele?
Liikumisfaktor PINGUTUS
Teemas pingutus (effort) tudeerime põhjalikumalt Labani kaheksat jõupinutust, uurime seoseid liikumiseelistuste ja sisemise seisundi vahel, arendame oskuseid luua endas karakter, mis täidab nii füüsiliselt kui emotsionaalselt meie poolt soovitud eesmärki. Teadlikult ekspressiivne keha on võimeline tegema puhtaid ja täpseid valikuid.
Pingutus (või energia) kirjeldab liikumise iseloomu, räägib liikuja eesmärgist, olemusest, vajadustest. Liikumine selle teema võtmes peegeldab meie sisemist teadvust.
Tantsumaailma perspektiivist vaadatuna ei saa kunagi öelda, et selles liikumises on “palju/vähe” energiat. KÕIK liigutused sisaldavad endas energia erinevaid elemente, mistõttu mõni liikumine on aeglane, maandatud, juhusliku trajektooriga (näiteks unesegane inimene) ja teine on kiire, jõuline terav (sportlane sooritust tegemas).
Keha narratiivid ja eneseportree liikumises
Mu keha on minu päevik ja mu tätoveeringud räägivad minu lugu. Johnny Depp
Meie võime rääkida lugusid omab palju tähenduslikumat rolli kui pelgalt lõbustamine. Jutustamine ja lugude vestmine on seotud mäluga, pakub selgitust ja tõlgendusi tegudele, defineerib meid kindlal moel.
Aga kuidas räägivad meie kehad lugusid? Või kas nad ikka räägivad? 🙂
Loo iseena liikumismiskeelne autoportree, mis võimaldab sul edaspidi töötada teadlikumalt läbi iseenda või teha muudatusi, mida pead oluliseks enda eesmärkide saavutamiseks.
♦ õpib märkama ja kuulama oma keha
♦ õpib seostama kehalisuse faktoreid psüühiliste protsessidega
♦ õpib tõlkima kehalisi sõnumeid inimkeelde
♦ harjutab mõtlemist ning tagasisidestamist kehakeeles ning läbi liikumise sõnavara
♦ nihutab isikliku arengu piire
♦ omandab harjutusi ja nippe, kuidas kasutada kehalisust professionaalse tööriistana
♦ saab teadlikumaks iseenda tugevustest ja mõjust
Koolitus toimub eesti keeles.
Info ja täpsustused: helena@ehrenbusch.ee või tel +372 50 24 163 (Helena)
KES ON HELENA?
Olen rahutu seikleja, pidevalt teel teadmiste poole. Minu fookuses on olnud liikumiskunst, koreograafia, kehatarkus ning psüühika ja liikumise seosed.
Liikumisperspektiivist vaadates olen ma esinenud aastast 1982 erinevatel lavadel tantsija, akrobaadi, tsirkuseartisti ja tuletantsijana. Fun fact – olen Eestis kõige kauem järjepidevalt tegutsenud tuleartist – aastast 2005. Minu kodutrupp on Duo Schokokaboom.
Olen loonud koreograafiaid (MA koreograaf/lavastaja erialal), peamiselt erivajadustega inimestele ja koos nendega tänaseks pea 20 aastat.
Olen koolitaja ja õpetaja, Eesti Tantsukunsti ja Tanstuhariduse Liidu liige, olnud Tallinna Ülikooli tantsu- ja liikumisteraapia õppekava looja ja suunajuht. Ja (kliiniline) psühholoog (MSc) olen ka! 🙂
Käesolev koolitus on kombo minu aastatepikkusest uurimis- ja õpetamistööst, kogemustest liikujana ja inimesena.
kus oli VESTLUS, MONOLOOG, LIIKUMINE jne osa.”
Lõpetuseks võin öelda nii, et keha väsis, kuid vaim see eest virgus :)”
Teisalt kerkis veel küsimusi esile minu enda sees – st, et kursus avas mingi protsessi minus :)”
“Kontakti saamine oma kehaga. Avastasin, kus ennast turvaliselt tunnen”
LIIGUTAVATE KOHTUMISTENI!